Liity Jalkapallon Pelaajayhdistyksen jäseneksi! Rekisteröidy jäseneksi tästä.
Jumbo image

Ravitsemusanalyysi: ravitsemuksen mittaaminen ruokapäiväkirjojen avulla

Urheilija voi tarkastella ja mitata omia ravitsemustottumuksia esimerkiksi ruokapäiväkirjan avulla tehdyn henkilökohtaisen ravitsemusanalyysin myötä. Tutkimusten mukaan pelkkä ravitsemustiedon lisääminen ei paranna syömiskäyttäytymistä. Sen sijaan tutkimuksissa, joissa urheilijoilla on ollut mahdollisuus ravitsemusasiantuntijan palveluihin, urheilijoiden ravitsemustottumukset ovat olleet lähempänä suosituksia verrattuna tilanteisiin, joissa ravitsemusasiantuntijan palveluita ei ollut.

Monet urheilijat ovat tietoisia terveellisestä ravitsemuksesta, mutta haasteena on usein sen sovitus ja yksilöinti omaan urheilijan arkeen. Ravitsemusanalyysin myötä asiantuntija pystyy antamaan vinkkejä, joiden avulla omaa ravitsemusta on helppo kehittää suosituksia vastaavaksi ilman jatkuvaa tarkkailua tai esimerkiksi tarvetta punnita aterioita.

Ruokapäiväkirja-analyysissä urheilija pitää kolmen päivän ajan kirjaa syömistään aterioistaan ja urheilustaan. Sitä ennen urheilijan kanssa voidaan käydä keskustelua, mitkä asiat tuntuvat juuri itsestään haastavilta ja mihin olisi erityisen tärkeää saada apua.

Näiden tietojen pohjalta asiantuntija analysoi muun muassa ateriarytmiä ja energiaravintoaineiden saantia verratessa jalkapalloilijan suosituksiin. Lisäksi asiantuntija antaa konkreettisia vinkkejä, joiden avulla omia ruokailutottumuksia on mahdollista kehittää.

Ilmoittaudu Matilda Nurmen veloituksettomaan ravitsemusanalyysiin oheisen linkin kautta. Huomioithan, että paikkoja on vain rajoitetusti.

Matildan kanssa toteutettu ruokapäiväkirja-analyysi antoi ennen kaikkea konkreettisia, mutta samalla helppoja tapoja kehittää omaa ruokailua. Kaikki kehitettävät asiat omassa ravitsemuksessa olivat ammattimaisesti perusteltu, ja oli kiva oppia tätä kautta myös itse lisää optimaalisesta urheilijan ravitsemuksesta.

Antti-Ville Räisänen